Oczy odgrywają bardzo istotną rolę w naszym codziennym funkcjonowaniu. Dlatego badania oczu są nie tylko procedurą medyczną, ale też kluczowym narzędziem w zapobieganiu i wczesnym wykrywaniu wielu schorzeń.

Jednym z kluczowych badań diagnostycznych w okulistyce jest badanie przedniego odcinka oka, które obywa się za pomocą lampy szczelinowej, zwanej też biomikroskopem. To bardzo precyzyjne urządzenie pozwalające na dokładną analizę różnych struktur oka, co ma niebagatelne znaczenie dla diagnozowania chorób i monitorowania zmian po zabiegach.

Badanie za pomocą lampy szczelinowej

Lampa szczelinowa, nazywana też biomikroskopem, złożona jest z dwóch kluczowych części: oświetlającej szczelinę świetlną i powiększającej badany obraz — mikroskopu. To połączenie pozwala na precyzyjną analizę przedniego odcinka oka, obejmującą rogówkę, spojówkę, tęczówkę, soczewkę, przednią komorę oka i przednią część ciała szklistego. Powiększenie obrazu w zależności od potrzeb może wynosić 10,16,25, a nawet 64 razy, dzięki czemu okulista może uzyskać szczegółowy wgląd w badane struktury.

Co istotne, w niektórych przypadkach specjalista posługujący się lampą szczelinową stosuje też dodatkowe narzędzia, np. gonioskop, czyli specjalistyczny instrument zakładany bezpośrednio na oko pacjenta, dzięki czemu możliwe jest szczegółowe obejrzenie kąta komory przedniej oka — jest to bardzo ważne w diagnozowaniu schorzeń związanych z ciśnieniem wewnątrzgałkowym, np. jaskry

Wskazania

Badanie przedniego odcinka oka pozwala wykryć i ocenić szereg chorób mogących wpłynąć na funkcjonowanie oka i jakość widzenia. Dzięki niemu można zdiagnozować:

• Choroby rogówki — rogówka jest narażona na różne zagrożenia, w tym infekcje, procesy zapalne i inne choroby. W przypadku jej chorób istotne jest wczesne wykrycie i odpowiednie leczenie. Badanie przedniego odcinka oka pozwala na dokładną ocenę zmian zapalnych, np. punkcikowatego ubytku nabłonka, wrzodu rogówki czy nacieków zapalnych.
  • Choroby tęczówki i ciałka rzęskowego — klasyfikowane są one jako zapalenie przedniego odcinka oka. Szybkie działanie jest kluczowe w celu złagodzenia objawów i zapobiegania powikłaniom. Regularne badanie przedniego odcinka oka pozwala na wczesne wykrycie i zarządzanie przewlekłym stanem zapalnym.
  • Współistnienie z chorobami układowymi — zapalenie przedniego odcinka oka może być związane z różnymi chorobami układowymi, np. z zesztywniającym się zapaleniem stawów kręgosłupa. Schorzenie to może współistnieć z zapaleniem tęczówki i ciałka rzęskowego. W takim przypadku wymagane jest badanie przedniego odcinka oka.

Przebieg badania przedniego odcinka oka

Przed badaniem do oka pacjenta wprowadzany jest środek, którego działanie poszerza źrenicę, co często powoduje nieostre widzenie nawet przez parę dni. Z tego powodu na badanie najlepiej nie przyjeżdżać własnym autem, gdyż prowadzenie pojazdu może być niebezpieczne.

Na zabieg zalecane jest zabranie okularów przeciwsłonecznych — po procedurze pacjent może cierpieć na nadwrażliwość na światło. W czasie samego badania trzeba oprzeć głowę na specjalnej podpórce przed aparatem i patrzeć na punkt wyznaczony przez specjalistę