Gonioskopia to badanie diagnostyczne oka umożliwiające obserwację kąta rogówkowo-tęczówkowego w celu oceny jego szerokości oraz uchwycenia nieprawidłowości w obrębie jego struktur. Wykonuje się je w przypadku podejrzenia jaskry bądź nadciśnienia ocznego.

Gonioskopia oka to często przeprowadzane badanie, które stosowane jest także przy urazach gałki ocznej. Dzięki niemu można ocenić kąt przesączania i sprawdzić, czy u pacjenta nie dochodzi do uszkodzenia włókien nerwowych.

Na czym polega gonioskopia?

Mowa tutaj o nieinwazyjnej metodzie dostarczania cennych informacji na temat zdrowia oczu. Dzięki takiemu badaniu możliwa jest identyfikacja różnych schorzeń, w tym diagnostyka jaskry, czyli jednej z głównych przyczyn nieodwracalnej utraty wzroku.

Gonioskopia pozwala zbadać kąt przesączania – do tego celu stosowany jest gonioskop. Dzięki temu można prawidłowo zakwalifikować pacjenta, na przykład do zabiegu chroniącego przed atakiem jaskry. Pacjenci często zastanawiają się, co to jest gonioskop. Jest to specjalna soczewka powszechnie wykorzystywana w okulistyce, którą nakłada się na znieczuloną gałkę oczną.

Gonioskopia to specjalistyczne urządzenie pozwalające na bezpośrednią obserwację kątów przesączania cieczy wodnistej wewnątrz oka. Sam gonioskop może być pod postacią soczewek czterolusterkowych Zeissa, soczewek chirurgicznych Koeppego bądź Swana. Powszechnie stosowane jest też trójlustro Goldmanna.

Co można zdiagnozować dzięki gonioskopii?

Okazuje się, że gonioskop pozwoli zdiagnozować różnego rodzaju patologiczne zmiany w oku. Mowa tutaj o potencjalnych przeszkodach czy wąskich kątach, które mogą prowadzić do wzrostu ciśnienia wewnątrz gałki ocznej, co jest bardzo istotne zwłaszcza w kontekście diagnozy i leczenia jaskry

Dzięki gonioskopii okulista może dowiedzieć się m.in., jaki jest kształt części tęczówki, a ponadto sprawdzić, czy występują zrosty przednie, i jaki jest ogólny stan struktur uwidocznionych w soczewce urządzenia.

Gonioskopia to badanie pozwalające okuliście na dokładne zrozumienie anatomicznej struktury oka. Dzięki niemu możliwe jest zdiagnozowanie różnego typu schorzeń związanych z drenażem płynu wodnistego. Stanowi bardzo istotny element w kompleksowej ocenie zdrowia oczu pacjenta.

Czy jest to bolesny zabieg?

Pacjenci często zastanawiają się, czy gonioskopia boli. Badanie to wykonywane jest w znieczuleniu, przez to jest bezbolesne. Pacjent może odczuwać ucisk, lecz jest on znośny i nie powoduje większego dyskomfortu. W przypadku, gdy po gonioskopii pojawił się ból oka i utrzymuje się on przed dłuższy czas, trzeba to skonsultować ze specjalistą. Sytuacja taka zdarza się jednak rzadko.

Po badaniu gonioskopii mogą pojawić się różnego typu objawy. Najczęściej jest to zaczerwienienie oka oraz lekkie jego zamglenie. Czasami pacjenci odczuwają uczucie obecności ciała obcego pod powieką. Wszystkie te objawy powinny jednak minąć szybko — spowodowane są podrażnieniem oka w czasie przeprowadzania gonioskopii.

Norma kąta przesączenia

Kąt przesączania to obszar w oku obejmujący miejsce, gdzie rogówka łączy się z tęczówką. Jest on kluczowym elementem w odpływie płynu wodnistego, który jest bardzo istotny dla utrzymania prawidłowego ciśnienia wewnątrz gałki ocznej. Wartość tego kąta jest ważnym wskaźnikiem w diagnostyce i ocenie ryzyka rozwoju jaskry.

U zdrowego pacjenta kąt przesączania jest szeroki. Oznacza to, że płyn wodnisty może swobodnie opuszczać komorę przednią oka, utrzymując prawidłowe ciśnienie wewnątrz gałki ocznej.

Ryzyko zamknięcia kąta jest zerowe w przypadku stopnia 3 i 4 według Shaffera. Ten ostatni oznacza jego szerokość na poziomie 35-45 st. Natomiast w stopniu 3 jest to kąt między 25 a 35 st.

Małe ryzyko zamknięcia kąta pojawia się przy stopniu 2, gdzie szerokość kąta wynosi 20 st – największe jest w stopniu 1, kiedy to szerokość kąta jest równa 10.

Trzeba jednak pamiętać, że istnieje różnorodność indywidualnych różnic w kącie przesączania – u niektórych osób naturalnie może być on trochę węższy niż u innych. Nie oznacza to od razu obecność choroby, lecz może wpłynąć na zwiększenie ryzyka rozwoju jaskry bądź innych schorzeń związanych z drenażem płynu wodnistego.

Przebieg badania

Gonioskopia to powszechnie wykonywane badanie diagnostyczne oka, podczas którego dochodzi do zetknięcia soczewki z rogówką, przez co wymagane jest wcześniejsze znieczulenie gałki ocznej.

W czasie, kiedy oko jest znieczulone, pacjent opiera podbródek i czoło o lampę szczelinową i spogląda w kierunki, który wskazuje mu specjalista. Nie może on w tym czasie wykonywać żadnych, gwałtownych ruchów bądź odchylać głowy.

Podczas ganioskopii pacjent może mieć wrażenie zamglenia oka, lecz nie powinien się tym martwić – to stan przemijający. Samo badanie może powodować dyskomfort, jednak jest przeprowadzane w znieczuleniu miejscowym, przez co nie powoduje bólu.