Dzięki precyzyjnej diagnostyce oraz dostępowi do najnowocześniejszych zabiegów, jesteśmy w stanie rozwiązać Twój problem opadającej powieki lub powiek. Zacznijmy od wyjaśnienia pojęcia ptozy oraz wskazania najczęstszych źródeł opadania powiek.

Co to jest ptoza?

Ptoza (łac. ptosis) to inaczej opadanie powieki. Oznacza ona niższe ustawienie powieki górnej, która w takim wypadku przykrywa przynajmniej 2 mm tęczówki przy patrzeniu na wprost. Ptoza występuje symetrycznie albo niesymetrycznie (wówczas jedna z powiek opada bardziej). Opadanie powieki może być wrodzone lub nabyte, występuje jako objaw izolowany bądź jako objaw choroby systemowej.

Jakie diagnozuje się opadanie powiek?

Ustalenie przyczyny opadania powiek lub powieki wymaga precyzyjnego wywiadu i dokładnego badania pacjenta. Należy ustalić, kiedy wystąpiło opadanie powieki, czy ma charakter postępujący, czy stacjonarny, a także czy u bliższych lub dalszych członków rodziny nie odnotowano podobnego objawu. Istotną informacją jest także współistnienie – obok ptozy – innych objawów, takich jak podwójne widzenie, ograniczenie pola widzenia oraz osłabienie ostrości widzenia. Pomocne w ocenie może być również porównanie fotografii pacjenta z przeszłości ze stanem aktualnym – nierzadko pozwala ono oszacować stopień zmian. Na podstawie wywiadu, badania okulistycznego i badania neurologicznego można ustalić przyczyny opadania powieki.

Jakie są przyczyny ptozy?

Przyczyny opadania powieki lub powiek mogą być różnorakie – związane z rozcięgnem dźwigacza, miogenne, neurogenne, mechaniaczne, pourazowe lub bliznowaciejące.

Od czego zależy wybór zabiegu chirurgicznego?

Wybór zabiegu operacyjnego, który pozwoli rozwiązać problem opadającej powieki (ptozy), zależy od oceny funkcji mięśnia dźwigacza powieki. W przypadku minimalnego opadania powieki, czyli 2 mm lub mniej, istnieją trzy możliwości interwencji chirurgicznej:

1. resekcja przezspojówkowa mięśnia Mullera,
  2. operacja sposobem Fasanelli-Servata,
  3. zabieg naprawczy rozcięgna dźwigacza powieki.

W przypadku ciężkiego opadania powieki oraz słabej funkcji dźwigacza (np. w przebiegu takich chorób, jak miastenia gravis, zespół Hornera, porażenie nerwu okoruchowego – III nerw czaszkowy), konieczne jest podwieszenie powiek górnych na mięśniu czołowym z zastosowaniem autogennej powięzi szerokiej uda lub za pomocą paska silikonowego.

Dobór zabiegu operacyjnego, który pozwala na plastykę ptozy, dobierają każdorazowo eksperci naszej kliniki, opierając się na szczegółowym wywiadzie oraz mając na uwadze indywidualne potrzeby pacjenta. Z przyjemnością wyjaśnimy szczegóły zabiegu leczenia opadających powiek podczas wizyty w klinice LENS.