Diagnoza – zaćma wtórna. Należy pamiętać, że jest to nazwa umowna. Zaćma nie może powrócić, ponieważ sztuczna soczewka – wszczepiana podczas zabiegu usunięcia zaćmy – nie może zmętnieć. Na czym w takim razie polega to schorzenie? I jak wygląda jego leczenie za pomocą kapsulotomii laserowej (laseroterapia laserem YAG)?

U kogo wystąpić może zaćma wtórna?

Zmętnienie tylnej torebki soczewki, czyli zaćma wtórna, występuje najczęściej u pacjentów poddanych operacji usunięcia zaćmy ze wszczepem sztucznej soczewki. Nie jest to jednak nawrót choroby, lecz inne schorzenie umownie nazwane zaćmą wtórną.

Jakie są objawy zaćmy wtórnej?

Zaćma wtórna, czyli zmętnienie tylnej torby soczewki, to schorzenie ujawniające się po pewnym czasie od operacyjnego usunięcia zaćmy. Podczas prawidłowo wykonanej operacji zaćmy w oku pozostaje część własnej soczewki, a precyzyjniej mówiąc – jej torebka. Jej zadaniem jest ochrona przedniego odcinka oka przed upływem szklistki z komory ciała szklistego. Jednak torebka soczewki po pewnym czasie od zabiegu mętnieje, powodując niestety pogorszenie widzenia. Jej objawy są bardzo podobne do zwykłej zaćmy, czyli pacjent zaczyna widzieć niewyraźnie, spada ostrość wzroku, barwy są mniej wyraziste, a chory ma wrażenie patrzenia jak przez mgłę lub brudną szybę.

Czy wystąpienie zaćmy wtórnej oznacza, że zaćma powróciła?

Nie, usunięta zaćma nigdy nie powraca, gdyż zmętniała soczewka podczas zabiegu usunięcia zaćmy została zamieniona na soczewkę sztuczną już na stałe. Zaćma wtórna nie jest z technicznego punktu widzenia tym samym, co zaćma pierwotna – jej nazwa ma charakter umowny. Sztuczna soczewka nie może zmętnieć. Wrażenie „mgły” przed oczami powstaje z powodu zmian w tylnej torebce soczewki, a nie w niej samej.

Jak długo po operacji zaćmy występuje zwykle zaćma wtórna?

Wystąpienie zmętnienia tylnej torby soczewki może wystąpić już w kilka tygodni po operacji usunięcia katarakty, jednak często pojawia się dopiero po kilku latach od zabiegu. Dlatego ważne jest, aby pacjenci pamiętali o wizytach kontrolnych u okulisty oraz reagowali na wszelkie zauważalne zmiany w ostrości wzroku.

Co może być przyczyną pojawienia się zaćmy wtórnej?

Czasami trudno jest określić jedną przyczynę pojawienia się tego schorzenia, ale najczęstsze z nich to:

• choroby metaboliczne (np. cukrzyca i niedoczynność przytarczyc),
  • atopowe zapalenie skóry,
  • wysoka krótkowzroczność i wrodzone wady siatkówki,
  • uwarunkowania genetyczne,
  • guzy wewnątrzgałkowe,
  • urazy lub stany zapalne gałki ocznej (zapalenia rogówki czy twardówki).

Jakie są metody leczenia zaćmy wtórnej?

Zaćmę wtórną usuwa się podczas zabiegu z użyciem wiązki laserowej, zwanego kapsulotomią. Podczas zabiegu usuwania zaćmy wtórnej wykorzystywane są lasery neodymowo-yagowe (YAG). Jest to nowoczesna i bezpieczna metoda leczenia tej przypadłości. Powikłania po zabiegu występują niezwykle rzadko.

Czy kapsulotomia jest bolesna?

Nie, kapsulotomia to zabieg bezbolesny. Nie ma potrzeby zaopatrywania pacjenta w jakieś szczególne znieczulenie.

Jak wygląda zabieg kapsulotomii?

Zabieg kapsulotomii polega na wykonaniu niewielkiego otworu w centralnej części torebki tylnej soczewki oka. Otwór ten – początkowo nieduży – w ciągu miesiąca ulega poszerzeniu na skutek rozciągania przez sąsiednie struktury oka. Pozwala on na natychmiastową poprawę jakości widzenia. Jedynie przez kilka godzin po zabiegu widzenie może być niewyraźne z powodu tzw. olśnienia czy obecności cieczy immersyjnej, jednak ostrość wzroku wraca szybko i samoistnie. Zabieg przeprowadzany jest w gabinecie laseroterapii w warunkach ambulatoryjnych, w pozycji siedzącej.

Jak długo trwa zabieg kapsulotomii?

Pełen zabieg kapsulotomii trwa zaledwie kilkanaście sekund. Powikłania po nim są bardzo rzadkie, a poprawa widzenia następuje właściwie od razu po zabiegu.

Jak szybko po kapsulotomii można wrócić do domu?

Pacjent jest gotowy do opuszczenia Kliniki LENS już po 30-40 minutach od zakończenia zabiegu. Sama kapsulotomia nie jest uciążliwa dla pacjenta, nie wymaga specjalnych przygotowań, a sprawia, że chory może na nowo cieszyć się wyraźnym obrazem przed oczami.