Dlaczego fotografia oka jest ważna dla diagnostyki?

Dokumentacja fotograficzna chorób oczu jest niezmiernie istotna w procesie diagnostycznym i leczniczym chorób oczu. Wykonanie zdjęć obrazujących, jak wyglądają zmiany chorobowe na dnie oka, pomaga zarówno pacjentom, jak i lekarzom. Fotografia precyzyjnie przedstawia dany przypadek, ujawniając wszelkie zmiany chorobowe. Dokumentacja wyglądu siatkówki i naczyniówki oka oraz nerwu wzrokowego pozwala w związku z tym postawić prawidłową diagnozę i podjąć odpowiednie leczenie.

Czy wykonanie fotografii służy także pacjentowi?

Fotografia dna oka stanowi duże ułatwienie dla pacjenta. Dzięki precyzyjnej dokumentacji stadium choroby – np. znamienia naczyniówki lub innej zmiany guzowatej – kolejny lekarz badający przypadek chorego po kilku latach może porównać stan aktualny z sytuacją utrwaloną na fotografii. Wówczas specjalista jest w stanie ocenić progresję choroby, co ma doniosłe znaczenie przede wszystkim w onkologii okulistycznej, w monitorowaniu znamion naczyniówki czy guzów złośliwych oraz w cukrzycy (dokumentacja pozwala ocenić tempo progresji rozwoju retinopatii cukrzycowej) i w jaskrze (fotografia dokumentuje stan nerwu wzrokowego).

Dlaczego aparat Clarus 500, służący do fotografii dna oka, jest tak wyjątkowy?

Aparat Clarus 500 daje możliwość wykonania fotografii skrajnego obwodu siatkówki i naczyniówki, co było dotąd nieosiągalne przy wykorzystaniu innych urządzeń medycznych. Dodatkowo Clarus 500 pozwala na wykonanie badania bez rozszerzania źrenic, co pomocne jest szczególnie w przypadkach, kiedy pacjent po wizycie w klinice LENS musi prowadzić samochód. Wiele badań okulistycznych wymaga wcześniej podania kropli rozszerzających źrenice – w wypadku fotografii dna oka z użyciem aparatu Clarus 500 nie jest to konieczne.